Торговельна марка — це позначення, за яким товари і послуги одних осіб відрізняються від товарів і послуг інших осіб. Торговельні марки бувають дуже різноманітними: від назви компанії-виробника і до “запаху кінського поту”, зареєстрованого як торговельна марка для шкіряної оббивки крісел автомобілів марки “Мустанг”. Сьогодні ми подосліджуємо словесні торговельні марки, які є найпоширенішим видом торговельних марок у світі.

Цивільний кодекс України, Закон України “Про охорону прав на знаки для товарів і послуг” та Правила складання, подання заявки на торговельну марку передбачають, що об’єктом торговельної марки може бути будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень. Серед видів позначень законодавець згадує словесні торговельні марки, що містить лише слова (у тому числі власні імена), літери, цифри, інші стандартні друкарські символи чи їх комбінації.


Які переваги реєстрації словесних торговельних марок?

1. Легке запам’ятовування та вимова

Словесні позначення швидко закарбовуються в пам’яті споживачів, та їх легко відтворити, вказуючи на товар чи послуги конкретної особи. Оскільки основною метою торговельної марки є відрізняти товари чи послуг одних осіб від товарів та послуг інших осіб, словесна торговельна марка у цьому розумінні є просто зручнішою.

2. Можливість “закодувати” у словесному позначенні певну інформацію

Словесна торговельна марка може надавати споживачу додаткову інформацію про товар чи послуги:

  • місце виробництва товару чи надавання послуг (“ГРІНВІЛЬ ПАРК ЛЬВІВ”, “Житомирські ласощі”),
  • викликати певні асоціації (“Старокиївський квас”, “ІМПЕРІЯ ХУТРА” ),
  • закарбувати кредо власника свідоцтва чи рекламні слогани (“Ви слухаєте радіо Миргород!”, “Якість Королівська, а ціна народна!”, “МОРШИНСЬКА СТВОРЕНА ПРИРОДОЮ”),
  • підкреслити якісь властивості товару чи послуг («ШвидкоГроші», «ЕЛІТ-ВИН», «Смакує по-домашньому») тощо.

3. Можливість експериментувати із звучанням торговельної марки

Викликати у споживача потрібні асоціації можна не лише шляхом вкладення фактичного змісту у словесну торговельну марку, а й дібравши її відповідне звучання. Наприклад, словесна торговельна марка “Агуня” є співзвучною із лепетом малюка, чим додатково нагадує про те, що під нею продається дитяче харчування. У той же час під торговельною маркою “Schwepps” продається солодкий шипучий газований напій - словесна торговельна марка своїм звучанням нагадує звук, з якою бульбашки вуглекислого газу виходять із щойно відкритої пляшки; звісно, споживачі пов’язують у свідомості відповідний бренд та освіжаючий присмак й приємний лоскіт газованки. Цікавими також є зареєстровані як торговельні марки словесні позначення “Абабагаламага” (найстарше дитяче видавництво незалежної України недаремно називається “абеткою” у перекладі на дитячу мову) та “Олейна” (під цією торговельною маркою продається співзвучний їй товар — олія).

4. Словесне позначення є найбільш оптимальним для реєстрації домену у зоні UA

Зареєструвати доменне ім’я в зоні UA може лише власник відповідної торговельної марки. Оскільки сучасний бізнес не може обійтися без власного представництва в Інтернеті, реєстрація доменного імені на підставі відповідної торговельної марки є важливим стратегічним рішенням для фірми чи підприємця.

5. Можливість використати вигадане слово для словесної торговельної марки

Якщо Ви вирішили захистити шляхом реєстрації торговельної марки самостійно створену оригінальну назву, саме словесна торговельна марка Вам у цьому допоможе. Як приклад можна згадати усім відому українську торговельну марку “РОШЕН”. Слово “рошен” є вигаданим та абстрактним, отже його просто б не вийшло донести до споживача іншим способом – через зображення, наприклад.

6. Можливість зареєструвати словесне позначення в особливій шрифтовій манері

Не варто вважати словесні торговельні марки нудними чи не надто оригінальними. Адже заявник може зареєструвати як торговельну марку словесне позначення, виконане особливим шрифтом, у певній кольоровій гамі, зі специфічним розташуванням букв чи їхнім розміром. Проста для запам’ятовування словесна торговельна марка у поєднанні з незвичайним шрифтом стане виникати в пам’яті споживачів, коли їм знадобиться певний товар чи послуги.


Чи будь-яке слово можна зареєструвати як торговельну марку?

Зареєструвати будь-яке словесне позначення як торговельну марку не вийде, адже Закон України “Про охорону прав на знаки для товарів та послуг” містить певні обмеження щодо того, які позначення не можуть одержати правову допомогу. Згідно з цим Законом не можуть одержати правову охорону позначення, які зображують або імітують офіційні повні або скорочені назви держав чи міжнародні літерні коди держав.

Обмеження також поширюється на позначення, які:

  • зазвичай не мають розрізняльної здатності та не набули такої внаслідок їх використання;
  • складаються лише з позначень, що є загальновживаними у сучасній мові або у добросовісній та усталеній торговельній практиці щодо відповідних товарів і послуг;
  • складаються лише з позначень чи даних, що є описовими під час використання щодо зазначених у заявці товарів і послуг або у зв’язку з ними, свідчать про вид, якість, склад, кількість, властивості, передбачене призначення, цінність товарів і послуг, географічне походження, місце і час виготовлення чи збуту товарів або надання послуг, або на інші характеристики товарів чи послуг;
  • можуть ввести в оману щодо товарів чи послуг, зокрема щодо їх властивості, якості або географічного походження;
  • можуть ввести в оману щодо особи, яка виробляє товар або надає послугу;
  • складаються лише з позначень, що є загальновживаними символами і термінами;
  • відображають лише форму, що обумовлена природним станом товару чи необхідністю отримання технічного результату, або яка надає товарові істотної цінності;
  • відтворюють назву сорту рослин, зареєстрованого чи заявленого на реєстрацію в Україні, або якому надана правова охорона відповідно до міжнародного договору України до дати подання заявки на торговельну марку, що містить таке позначення, і якщо заявлене позначення стосується сорту рослин того самого або спорідненого виду;
  • містять географічні зазначення, якщо під час використання заявленого позначення використовується репутація географічного зазначення та/або заявлене позначення вводить в оману щодо особливої якості, характеристик та дійсного походження товару.

Окрім перелічених обмежень, українське законодавство не дозволяє реєструвати як торговельні марки:

  • назви відомих в Україні творів науки, літератури і мистецтва або цитати і персонажів з них, твори мистецтва та їхні фрагменти без згоди власників авторського права або їхніх правонаступників;
  • прізвища, імена, псевдоніми та похідні від них, портрети і факсиміле відомих в Україні осіб без їх згоди;
  • імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади у комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік (крім випадків, пов’язаних з розвитком української науки та культури), працювали у радянських органах державної безпеки, назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних радянських республік та похідні від них, назви, пов’язані з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті.

Які недоліки реєстрації словесних торговельних марок?

Саме словесні торговельні марки мають здатність із часом та набранням значної популярності перетворюватися на загальновживані позначення. Ксерокс, памперс, термос, целофан, йо-йо, каримат – усі ці слова раніше були лише словесними торговельними марками, які з часом стали позначати цілий клас товару, а не товар певного виробника.

Через таку “підміну” відповідна торговельна марка втрачає розрізняльну здатність, і це є підставою для припинення дії свідоцтва на неї за рішенням суду у зв’язку з перетворенням торговельної марки в загальновживане позначення певного виду товарів чи послуг після дати публікації відомостей про видачу свідоцтва.


Який основний висновок щодо словесних торговельних марок?

Словесні торговельні марки є вдалим та одним із найбільш популярних способів вирізнити свій товар чи послуг з-поміж схожих та запам’ятовуватися споживачу. Задля отримання усіх переваг словесної торговельної марки для розвитку бізнесу, її необхідно зареєструвати.


До кого звернутися з питань охорони прав на словесні торговельні марки?

У Патентно-юридичному агентстві “Дестра” Ви зможете отримати якісні послуги із реєстрації ТМ, продовження дії свідоцтва на ТМ, а також інші види послуг, пов’язаних з торговельними марками, серед них – й словесними.

Автор: Вікторія Степанюк, юрист з інтелектуальної власності